Klimarådet: Drop støtten til biogas i transportsektoren

Den grønne omstilling af transportsektoren bør ske uden at bruge biogas til lastbiler, fordi gevinsten ved det er for lille, konkluderer Klimarådet i en ny rapport. Transportministeren er delvist enig.

Investeringerne i biogasdrevne lastbiler er ikke spildt, mener transportministeren. Her ses en af de biogasdrevne lastbiler, som Arla har investeret i.

Regeringen bør droppe støtten til biogas i transportsektoren, konkluderer Klimarådet, der står for at kontrollere regeringens klimapolitik, i en ny rapport ifølge dagbladet Børsen.

Medlem af Klimarådet, Niels Bruun, der er transportøkonom, mener, at der skal satses på elektricitet frem for biogas som drivkraft for den tunge transport.

- Det kan godt være, at der er nicheproduktioner, der har fordel af at bruge biogas, men samfundet og klimaet vil have mere gavn af, at transportsektoren omstilles til de langsigtede elbaserede løsninger i takt med, at det bliver muligt, siger han til Børsen.

Minister er enig

Blandt andet har Arla investeret i syv biogaslastbiler, fordi selskabet mener, at de el-drevne er for dyre. Arla forventer at udskifte 25-30 lastbiler over de næste år ud af en lastbilflåde på 200 i Danmark.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) er enig med Klimarådet i, at regeringen bør satse på eldrevne lastbiler. Men det er ikke ensbetydende med, at de investeringer, der er foretaget i gasdrevne lastbiler, er spildt, understreger han over for Børsen.

- Der vil gå en rum tid, før elektriske lastbiler, brintbiler og hvad der ellers måtte være på vej, når en omkostningseffektivitet og en storskalaproduktion, hvor de er konkurrencedygtige med konventionelle lastbiler, siger ministeren ifølge Børsen.

Benny Engelbrecht er dog ikke enig med Klimarådet i at sløjfe støtten til gasdrevne lastbiler.

I en ny pulje på 475 millioner kroner til grøn omstilling af transporten, skal 50 millioner kroner gå til »grønne« lastbiler – fortrinsvis elbiler, men gasdrevne lastbiler er ikke udelukket.

Læs også