Gammel graver shinet op

Entreprenør Lars Lohse har brugt sommeren på at skille sin 24 år gamle kædegraver ad. Nu skal den samles igen, så den står knivskarp, når dræningssæsonen går i gang til august.

Inter-Drain-kædegraveren er snart klar til at komme i aktion igen. Mens maskinens ydre har fået et ansigtsløft, kører motoren fortsat upåklageligt efter 24 år, hvor den også blot har gået 9.000 timer. Førerhuset er blevet svejset om og opdateret. I 40 år har drænrør med polyester været eneste rigtige løsning for familien Lohse. Pladerne er nymalede og klar til at blive monteret på kædegraveren. Midt i august ruller kædegraveren i marken igen.

Når den 24 tons tunge og 24 år gamle Inter-Drain-kædegraver ruller ud til den nye dræningssæson for Entreprenør Lars Lohse, Feldborg, er det formentlig ikke alle kunder, der kan genkende maskinen, som siden 2008 har været omdrejningspunktet for den midtjyske entreprenør.

Da LandbrugNord kommer forbi, er maskinen nemlig skilt ad i adskillige stumper. Delene er blevet malet, førerhuset er blevet svejset om og venter på at blive monteret, så kædegraveren igen kan komme ud og gøre sit arbejde i marken. Fra start til slut, regner Lars Lohse med, at opgaven kommer til at tage fire uger – bortset fra malerarbejdet klarer han selv det hele.

- Jeg er sådan en type, der helst selv vil klare tingene. Rent økonomisk er det også en kæmpe fordel, at jeg selv kan gøre det, mens det passer godt ind i kalenderen, hvor der ikke sker så meget hen over sommeren, fortæller Lars Lohse, der i løbet af dræningssæsonen også ser store fordele i selv at kunne skrue, svejse og makke med maskineriet, når der er gang i dræningsopgaverne.

- Det er fint nok, at man måske har en lokal smed, der gerne vil sætte sig ind i tingene, men det er jo sjældent, at kædegraverne holder hjemme på pladsen, når noget går i stykker. Der giver det noget frihed, at jeg selv kan klare det, fortæller entreprenøren, der kører over det meste af Jylland og på Fyn.

Kun chefen kører

Mens det daglige vedligehold og den store servicetur i ny og næ er en vigtig del af opskriften på at holde kædegraveren kørende i mange år, er føreren af maskinen måske den vigtigste ingrediens, mener Lars Lohse. Derfor er det kun chefen selv, der kører kædegraveren i firmaet, der ud over Lars Lohse har én fastansat og én løst tilknyttet medarbejder.

- Jeg er ikke i tvivl om, at den holder bedre, når jeg kun kører den. Hvis man har tre forskellige mand til at køre en maskine i løbet af en måned, er der ingen, der smører den og ingen der hører efter, om den går helt som den skal. Jeg presser den ikke på samme måde, som en ansat vil gøre, for jeg ved godt, at det i sidste ende ikke gør den store forskel om en opgave kommer til at tage halvanden time længere, fortæller Lars Lohse, der egentlig er udlært radiomekaniker, men i 1995 vendte hjem til faderens entreprenørfirma, som han siden overtog helt i 2005.

Kædegraver siden 80’erne

Den første kædegraver kom til entreprenørfirmaet i Feldborg allerede i 1980’erne, og dræning har siden da været omdrejningspunktet.

- Dræningsopgaver udgør cirka 90 procent af vores samlede omsætning. Derudover klarer vi lidt forskellige opgaver. Vi har blandt andet gravet en del søer ud, fortæller Lars Lohse.

Selvom kædegraveren er Lars Lohses foretrukne redskab, fastslår han, at han ikke er religiøs i forhold til, om dræning skal klares af kædegraver eller drænplov.

- I princippet tror jeg, at man kan gøre arbejdet lige godt med begge metoder, men drænploven har en kæmpe effektivitet og kræver mindre reetablering efterfølgende. Samtidig synes jeg, det er en kæmpe fordel, at man laver en rende, så man kan se, hvad man graver i. Med en drænplov ser man ikke, hvis man krydser gamle dræn, og så kan tingene altså blive 1.000 gange værre end før man lagde de nye dræn, fortæller han.

- Men jeg er meget mere krakilsk i forhold til, hvilke drænrør, der skal bruges, siger han.

- Vi har kørt med de samme rør med polyester omkring i 40 år. For rør, der er pakket ind i filt, dur bare ikke – især ikke her i vores område, hvor vi har udfordringer med okker. Så pakker filten helt sammen, og der kommer ikke vand igennem, konstaterer han.

- Den eneste udfordring med polyester, er når man lægger rørene i fed, leret jord. Men det kompenserer man for ved at lægge sand omkring røret, forklarer han.

Passende størrelse

Mens kædegraver og drænrør med polyester har været en fast del gennem mange år, har antallet af opgaver og ansatte svinget i årenes løb.

- Vi følger meget landbrugets konturer. Hvis vi hører om fald i noteringerne eller andre ting, der har betydning for landbruget, kan vi se det i ordrebogen tre uger efter. Det er helt sikkert, fortæller Lars Lohse, der midt i 0’erne havde seks mand ansat, men trives bedre med den nuværende størrelse på firmaet.

- Flere opgaver og flere ansatte giver større omsætning, men det kræver også mere af min fritid. Jeg har ikke ambitioner om at skulle op at arbejde 80 timer om ugen – det er simpelthen ikke det værd i forhold til det relativt beskedne ekstra overskud en omsætning på to millioner mere vil give, fastslår han.

- Jeg trives med den frihed, der er i at drive et firma på den her størrelse, så jeg har ikke ambitioner om at udvide, tilføjer entreprenøren, der dog alligevel for nylig har investeret i en traktormonteret kædegraver til lave opgaver på eksempelvis boldbaner.

- Det er et område, som vil passe godt ind i vores kalender, da opgaverne ofte ligger hen over sommeren. Det gør det lettere at fastholde en ansat over hele året, konstaterer han.

Lettere afløsere

Og mens den traktormonterede kædegraver allerede er sendt ud på sine første opgaver, skal Lars Lohse i gang med at samle den store kædegraver, som gerne skulle køre ud igen i midten af august måned.

- Jeg har det fint med at gå og makke med den, men det bliver nu dejligt at komme ud at køre igen, fastslår entreprenøren, der – selvom den gamle graver snart er tilbage i funklende fin form – så småt er begyndt at kigge efter værdige afløsere.

- Faktisk vil en kædegraver på 16-18 tons være rigeligt til de opgaver, vi løser. Derfor kigger jeg også efter, hvad der er på markedet. Men der er ikke meget lige nu, fortæller han.

Og om Inter-Drain’eren står over for en snarlig udskiftning eller ej, har arbejdet med at shine den op på ingen måde været spildt.

- Nu skulle den gerne køre uden problemer de kommende år, og hvis der skulle dukke andre interessante maskiner op, skulle det også gerne betyde noget for salgsprisen, at den har fået den store tur, mener han.

Læs også