Det vertikale landbrug på Asmildkloster Landbrugsskole giver både eleverne mad på bordet og en unik mulighed for at følge planternes vækst årets rundt.
Selv når temperaturen daler, dagene bliver kortere, og det så småt begynder at dufte lidt af jul, er der stadig masser af planter, der vokser, trives og gror på Asmildkloster Landbrugsskole: friske, egenproducerede salater, tomater og mikrogrønt. Det sker i skolens helt særlige vertikale landbrug, som blev opført i foråret 2024 – og nu er det i fuld gang.
I en container, der blev indrettet specifikt til dette formål, dyrkes blandt andet krydderurter og mikrogrønt, som høstes dagligt og bruges i skolens køkken. Containeren er udstyret med avanceret teknologi, som gør det muligt at dyrke sunde og friske planter året rundt, uanset vejret udenfor.
En grønnere fremtid
Men det vertikale landbrug er ikke kun et grønt supplement til skolens frokostbord. Den spiller også en central rolle i undervisningen. Eleverne får mulighed for at følge planternes livscyklus fra frø til færdig plante og bruge deres viden til at lave forsøg, beregne alternative dyrkningsmetoder og studere planteliv på tæt hold.
To løver høster mikrogrønt
- At have et sted på skolen, hvor eleverne kan følge planters vækst hele året, er en gave. Det giver både underviserne en unik mulighed for at koble teorien med praksis. Samtidig får eleverne praktiske erfaringer, der i høj grad kan fange deres interesse og engagement, siger Øyvind Finsrud, der både er ansvarlig for den daglige drift af det vertikale landbrug og arbejder på at integrere den i undervisningen.
Underviser i planter, Rolf Poulsen tilslutter sig:
- Det bedste ved det vertikale landbrug er, at man kan simulere landbrug på alle tider af året. Levende planter er bare nummer ét til at visualisere alle elementer af dyrkningens biologi. Når jeg går ind ad døren til det vertikale miljø, opdager jeg altid noget nyt. Og lidt til min overraskelse, kan det altid relateres til det praktiske landbrug.
Hands-on året rundt
Køkkenleder på Asmildkloster Landbrugsskole Jette Grove Kjeldsen er også begejstret for den nye produktion:
- At vi høster ingredienserne til dagens salat lige uden for døren, hvor eleverne selv har været med til at dyrke den, og ikke er blevet transporteret hertil fra det sydlige Europa giver bare god mening til skolens kost-politik, fortæller hun.
På Asmildkloster arbejder man målrettet på at udstyre eleverne med de nødvendige kompetencer til fremtidens landbrug.
Selvom det kan være svært at forudse præcis, hvilke færdigheder, der vil være mest relevante i fremtiden, er skolen overbevist om, at det at introducere eleverne for forskellige dyrkningsmetoder, landbrugstyper og bæredygtige dyrkningsformer er afgørende.
Derudover lægges der stor vægt på at udvikle et mindset hos eleverne, der gør dem i stand til at tilpasse sig og navigere i nye og udfordrende rammer.
Leder af projekter og grøn innovation på Asmildkloster – Kasper Hvelplund Overgaard forklarer:
- Vi stræber altid efter at gøre undervisningen praksisnær og engagerende, og herudover vil vi gerne have, at eleverne får værktøjer og kompetencer, der er relevante for deres fremtidige karriere. Med det vertikale landbrug har vi en enestående mulighed for at give eleverne hands-on-erfaringer året rundt, uanset årstid og temperatur, siger han og fortsætter:
- Samtidig lærer de om forskellige dyrkningsmetoder i praksis. Det er en ekstra gevinst, at vi nu kan producere grøntsager, der ikke kun styrker undervisningen, men også bidrager direkte til vores daglige måltider – en praktisk løsning, som både kommer eleverne og skolen til gavn.
Levende læringsmiljø
For Asmildkloster handler det ikke kun om at undervise i teori og praksis, men også om at udvikle konkrete, bæredygtige løsninger, der kan anvendes i det virkelige liv.
Robot har indtaget Asmildkloster
Skolen vurderer, at man med vertikalt landbrug har skabt et levende læringsmiljø, hvor både elever og undervisere kan dyrke viden, lige som de dyrker planterne. Det er et rum for eksperimenter, innovation og læring, hvor teori og praksis går hånd i hånd – og hvor fremtidens landbrugsudfordringer kan tackles med kreativitet og bæredygtige løsninger.
Etableringen af det vertikale landbrug på Asmildkloster landbrugsskole er støttet af Børne- og Undervisningsministeriets pulje til udstyrsinvesteringer.