Roen sænker sig ikke på Lolland

Vi har været på roetur med chaufføren Michael fra Halsted Maskinstation.

Bjerget af roer svinder langsomt, men sikkert ind, mens lastbilen bliver fyldt med højværdiafgrøden. Vel ankommet til Nordic Sugars fabrik i Nakskov, bliver der taget en prøve af lasten, inden roerne bliver tippet af lastbilen. Med roerne trygt afleveret, kan lastbilen køre videre på dagens tur.

En JCB-traktor drøner hen over en roemark i Sandby i det vestlige Lolland, mens bunken af roer bliver mindre og mindre.Roerne bliver med en maskine ført op i lastbilen, hvor chaufføren Michael fra Halsted Maskinstation sidder klar til at køre roerne videre.

Det har han gjort i tre år, og der er godt fyldt på lastbilen. En rundtur tager en lille times tid.

- Jeg kan cirka have 36 tons roer pr. tur. Der er tvangsrute, så vi skal hele vejen udenom byen. Lastbilen vejer i alt 56 tons, fortæller han.

Han arbejder fra kl. 6 morgen til kl. 21 om aftenen på denne tid af året.

Og det er han ikke ene om. På vej fra roemarken i Sandby til Nordic Sugars fabrik i Nakskov, kommer vi forbi masser af roer, der ligger klar til at blive samlet op og indleveret, og i Nakskov er der næsten ved at opstå kø blandt de mange lastbiler, der kommer for at aflevere deres værdifulde last.

Læs også