Juletræsproduktion er en presset branche efter fire-fem år med lave priser. Måske er bundniveauet dog nået i denne omgang, vurderer branchen.
Når producenter og andre fagfolk mødes til den traditionsrige messe for produktion af juletræer og pyntegrønt her den 15. august i de idylliske omgivelser omkring Langesø Slot vest for Odense, er det med et håb om bedre tider for branchen.
Siden højtiden for 12-13 år siden, hvor de danske producenter fik over 100 kroner for et juletræ, har prisen været halveret de seneste fire-fem år.
- Det har været svære tider, og derfor bliver der plantet færre juletræer i disse år, fortæller direktør Claus Jerram Christensen fra brancheorganisationen Danske Juletræer. Det kører i en cyklus på 10-12 år, og i forhold til 2014, hvor der blev plantet rigtigt meget, er arealet med juletræer herhjemme reduceret med omkring 5.000 hektar. Samtidig er bedrifterne gået fra 3.500 til cirka 2.400 producenter.
Lidt julelys
Branchedirektøren understreger, at udviklingen er vendt til det lidt bedre, om end det fortsat på ingen måde er en guldrandet produktion at dyrke juletræer.
- Ifølge statistikkerne ramte vi bundniveauet i 2020, og typisk ser vi, at der går mellem otte og 10 år mellem top og bund. Samtidig er lønniveauet og andre omkostninger øget ude hos producenterne.
Claus Jerram Christensen tilføjer, at der tilsvarende også er skåret ned i de øvrige lande med juletræsproduktion.
Danmark er blandt Europas største producenter af juletræer. Herhjemme fældes årligt 11-12 millioner juletræer, og heraf eksporteres 80-90 procent primært til Tyskland, Storbritannien og Frankrig. Dertil kommer en årlig dansk produktion på cirka 30.000 tons pyntegrønt, hvoraf de 20.000 tons eksporteres.