Økologien er vendt stærkt tilbage i foodservice

Økologiske fødevarer står stærkt i foodservice, og salget steg med 41 procent fra 2,1 milliarder kr. i 2021 til 3,0 milliarder kr. i 2022. Den økologiske markedsandel lå stabilt på 13 procent og overstiger dermed salget af økologi i detail, som ligger på 12 procent, skriver Ritzau.

- Selvom vi har været gennem corona-nedlukninger og inflation, har økologien vist sin værdi og er kommet stærkt tilbage i de professionelle køkkener, siger markedschef for foodservice, Torben Blok, Økologisk Landsforening.

Økologi udgør 32 procent af det samlede salg af mejeriprodukter og æg, økologisk frugt og grønt ligger på 21 procent. Økologisk kød og fisk udgør 3 procent af varegruppens samlede salg, og frostvarer udgør 5 procent.

Det er især de offentlige køkkener, der bidrager til resultatet. Økologiens andel lå her på 30 procent af alle varer. Kantiner på offentlige arbejdspladser lå med 20 procent, mens kantiner på private arbejdspladser lå på 18 procent.

Læs også