Danish Crown Beef oplever tilbageholdenhed på eksportmarkederne.
Selvom afsætningen for årstiden er rimelig for et bredt udsnit af produkterne hos Danish Crown Beef, mangler der lige det ekstra krydderi, som kan være med til at løfte salget og dermed afregningen til landmændene, skriver slagterikoncernen i ugens markedsberetning.
- Det danske marked er præget en lidt mere afmattet afsætning til supermarkeder og slagtere. Vi kigger ind i en stribe fornuftige kampagner, og det vil fortsat være disse kampagner, som er med til at præge vores marked herhjemme i den kommende tid. Vi kan håbe på, at vejret snart arter sig til det bedre, så flere finder grillen frem herhjemme, siger salgsdirektør i Danish Crown Beef, Henning Sønnichsen.
Mens man fornemmer de første forårstegn og en fornuftig afsætning af Dansk Kalv, er salget af oksekød flere steder præget af tilbageholdende hos kunderne. Blandt andet på flere sydeuropæiske markeder, hvor kunderne er i gang med at forberede turistsæsonen, vurderer Henning Sønnichsen.
- På eksportmarkederne i Sydeuropa er vi lidt i en transitionsperiode efter påske, hvor kunderne er lidt afventende. Mange kunder begynder at kigge ind i turistsæsonen, hvor både de og vi krydser fingre for en god sommer med masser af turister, som skal ud at spise. Vi har også i Grækenland en række helligdage efter påske, som påvirker salget en smule, forklarer han.
Man konstaterer desuden, at markedet for biprodukter og huder fortsat er udfordret, da priserne er på et betydeligt lavere niveau end tidligere set.