Med 29.000 gæster og mere end 200 udstillere på weekendens Food Festival blev der skabt grobund for netværk og innovation i fødevarebranchen.
Septembersolen strålede over Tangkrogen i Aarhus, hvor Food Festival fandt sted i weekenden.
Fredag eftermiddag var over 4.000 fødevareprofessionelle samlet til BrancheFredag, hvor programmet bød på alt fra konferencer og food walks til inspirerende showkøkkener for fagfolk.
Resten af weekenden stod mere end 200 udstillere klar på pladsen til at møde forbrugere og fødevarefolk.
Møder forbrugerne i øjenhøjde
En af virksomhederne, der deltog i Food Festival, er Naturli’ Foods, som producerer plantebaserede fødevarer i Vejen i Syddanmark.
For Henrik Lund, administrerende direktør i Naturli’ Foods, er Food Festival en unik mulighed for at skabe tættere kontakt med kunderne og udbrede kendskabet til produkterne.
- På Food Festival møder vi vores kunder i øjenhøjde, og det giver os mange spændende samtaler. Vi får nedbrudt nogle af de fordomme, der stadig findes omkring plantebaserede produkter, samtidig med at vi modtager værdifuld feedback fra kunderne om, hvilke produkter de gerne vil se på hylderne i fremtiden. Den indsigt er uvurderlig for os som virksomhed, siger Henrik Lund.
Naturli’ Foods havde en stand på festivalpladsen, hvor de solgte 6.000 is og uddelte mere end 10.000 smagsprøver på deres økologiske havredrik.
- Her på Tangkrogen kommer vi i dialog med hele vores målgruppe. Fra de unge forbrugere til børnefamilierne og de ældre, som måske har set vores produkter i supermarkedet, men ikke har smagt dem før. Det er netop den brede kontaktflade, der gør, at vi bliver ved med at vende tilbage til Food Festival, slutter Henrik Lund.
Stærkere samarbejder
For Arla Unika, der producerer eksklusive gourmetoste og mejeriprodukter, er Food Festival et vigtigt udstillingsvindue til at inspirere forbrugerne.
- Arla Unika har deltaget i Food Festival siden starten. Dengang deltog vi for at udbrede kendskabet til vores produkter, der kun forhandles i specialbutikker. I dag bruger vi festivalen til at inspirere vores kunder til at anvende vores produkter på nye måder, forklarer Laura Eva Lunddahl, salgsansvarlig hos Arla Unika.
Som et ny tiltag har Arla Unika i år inviteret samarbejdspartnere til at deltage på deres stand.
- I år har vi haft Kødbyens Is, The Brew Company og Copenhagen Distillery med på Food Festival. De har uddelt smagsprøver, hvor vores mejeriprodukter indgår. Det styrker vores samarbejde og giver os mulighed for at præsentere vores produkter på nye måder. Gæsterne har taget godt imod det, og vi planlægger bestemt at gentage succesen til næste år, fortæller Eva Laura Lunddahl.
Samler hele fødevarebranchen
Med 29.000 gæster er Food Festival Danmarks største madfestival. Ifølge Anna Lund, direktør for Food Festival, er det lige netop den unikke kombination af faglighed og festival, som skaber grobund for netværk og innovation.
- På Food Festival 2024 viste hele Fødevaredanmark, hvad der kan ske, når gode råvarer og kreativitet smelter sammen. Avlere, kokke, producenter og interesseorganisationer har inspireret hinanden med nye samarbejder og nye idéer. Festivalen er et bidrag til, at fødevarebranchen hele tiden flytter sig fremad, siger Anna Lund.