En ny undersøgelse viser, at danskerne foretrækker danske mejeriprodukter og forbinder danske køer med noget positivt. Mange mangler dog viden om malkekøer.
90 procent af danskerne foretrækker danske mejeriprodukter, når de står foran køledisken. Og 78 procent af danskerne foretrækker dansk oksekød, når der skal købes bøffer eller hakket kød til aftensmaden.
Det fremgår af seneste KvægNyt, der henviser til en undersøgelse, som Norstat har foretaget for Mejeriforeningen og Landbrug & Fødevarer Kvæg.
Undersøgelsen viser ifølge KvægNyt samtidig, at danskerne generelt forbinder køer i dansk landbrug med noget positivt. Således svarer hele 63 procent af de adspurgte, at de primært forbinder køer med noget positivt, mens kun tre procent primært forbinder køer med noget negativt.
- Vi glæder os over, at danskerne generelt bakker op om mælkeproduktionen i Danmark og primært forbinder køer med noget positivt, siger formand Steen Nørgaard Madsen fra Mejeriforeningen.
Billede svarer ikke til virkeligheden
Undersøgelsen viser også, at danskernes billede af dansk mælkeproduktion ikke altid svarer helt til virkeligheden. 35 procent af de adspurgte tror således, at de fleste køer i Danmark står i en bindestald, mens det reelt kun gælder få procent af køerne.
Undersøgelsen viser også, at næsten halvdelen af alle danskere tror, at der er flere malkekøer i dag end for 30 år siden, mens antallet reelt er faldet markant de seneste tre årtier.
- Vi kan ikke forlange, at alle danskere kender kvægbruget i samme detaljer, som vi gør. Men vi har hver især en opgave i at fortælle om køer og landbrug på en måde, så det er til at forstå for dem, som ikke er i landbruget til daglig. Det er der heldigvis mange mælkeproducenter, som gør og er rigtigt gode til, siger Steen Nørgaard Madsen.
Meget mere end mælk
Undersøgelsen viser desuden, at godt en tredjedel af danskerne tror, at malkekøer kun benyttes til produktion af mælk, mens de i virkeligheden også bruges til oksekød og en række andre formål.
- Undersøgelsen siger mig, at vi skal blive ved med at fortælle og vise, hvordan vi arbejder på gårdene i Danmark, og hvordan malkekoen indgår i et cirkulært kredsløb, hvor mælken ganske vist er den primære produktion, men hvor nærmest intet går til spilde, siger Steen Nørgaard Madsen.
Undersøgelsen baserer sig på cirka 2.000 webinterviews af 18-75-årige danskere indsamlet i foråret 2023.
- Vi har hver især en opgave i at fortælle om køer og landbrug på en måde, så det er til at forstå for dem, som ikke er i landbruget til daglig
Steen Nørgaard Madsen, formand, Mejeriforeningen
Åbenhed er fortsat vejen frem
Formand for Landbrug & Fødevarer Kvæg, Christian Lund, er begejstret for, at danskerne er så positive over for dansk mælk og oksekød.
- Tag endelig den holdning til jer som en ros, kære kollegaer. I gør det godt, I har danskernes tillid, og I kan med rette være stolte af de produkter, I hver dag leverer til både danskerne og verden, siger formanden til KvægNyt.
Han tror, at den positive holdning blandt andet skyldes den åbenhed, der altid har været i kvægbruget og understreger, at det er godt givet ud at få besøg i stalden.
- Hvis vi har ømme tæer, er vi ikke bange for at fortælle om det. Den slags skaber tillid, siger Christian Lund og fortsætter:
- Nu skal vi bare ud at fortælle endnu mere. Om vores indsats i forhold til miljø, klima og om produktionen generelt.
Dyrevelfærd er ikke kun staldens indretning
Økologisk avlsprogram skal forbedre klima og dyrevelfærd