Økologi sælger ikke længere sig selv

»Den økologiske vækst er begyndt at gå i stå«. »Bunden er nået, og vi er på vej opad«. Det var delte meninger, der mødte de knap 700 deltagere på dette års Økologikongres forleden, hvor de både fagligt, markedsmæssigt og politisk kunne blive klogere på dansk økologi.

Ann-Camilla Kjæmpe, vicepræsident hos Arla og Thomas Roland, CRS-chef hos Coop var ikke helt enige om de økologiske varers vækst på markedet.

Knap 700 deltagere havde fundet vej til Vingsted Hotel- & Kongrescenter ved Bredsten, da der forleden blev afholdt Økologikongres. Et antal, der nogenlunde matchede det antal, der også deltog ved sidste kongres for to år siden.

Deltagere kunne over to dage blandt meget andet høre indlæg om planter, grise, kvæg, biodynamisk jordbrug, politik og klima.

- Temaet i år sætter fokus på, hvordan vi bevarer drivkraften i økologien, så vi fortsat kan skabe nye løsninger, der kan udvikle landbruget både bæredygtigt og økonomisk ud fra de udfordringer, vi står over for – og med afsæt i de økologiske principper, forklarede Kirsten Holst Sørensen, der er direktør hos Innovationscenter for Økologisk Landbrug.

Og drivkraften i økologien står netop i denne tid ekstra for skud, hvis man spørger Arla, der ved kongressens indledning fremlagde dystre forventninger til den økologiske produktion.

Dystre forventninger

- Vi har set, at den økologiske vækst er begyndt at gå i stå. Folk er begyndt at spørge efter mere fra økologien – det sælger ikke længere sig selv, der skal mere til. Forbrugerne har mistet troen på økologi, primært fordi det har nået et prisloft. Forbrugerne handler mere efter værdi frem for efter deres værdier, lød det fra Ann-Camilla Kjæmpe, vicepræsident hos Arla.

Hun fremhævede, at nye produkter som nye former for mælk og planteproducerede produkter, taler ind til både forbrugernes funktionelle og følelsesmæssige behov.

- Vi står derfor nu i en situation i Arla, hvor vi har for meget økologisk mælk på vores to største markeder, så vi har et desperat behov for at innovere, sagde Ann-Camilla Kjæmpe og fortalte, at Arla har lavet deres egen bæredygtighedsstrategi, hvor de har lavet et virkemiddelkatalog med en masse initiativer, som de afregner deres landmænd for at implementere ude på deres gårde.

- Vi er verdens største økologiske mejeri, og det stiller os i en position, hvor vi virkelig kan påvirke og samarbejde med hele fødevarebranchens interessenter i at drive den grønne omstilling, fastslog Ann-Camilla Kjæmpe.

Bunden er nået

Helt så galt står det ikke til, hvis man spørger Thomas Roland CRS-chef hos Coop.

- Jeg er ikke lige så pessimistisk i forhold til markedssituationen. Det ser ud til, at bunden er nået, og vi er på vej opad.

En kommentar der modtog bifald fra salen.

Han understregede, at han selvfølgelig gerne vil se de tal holde fast, men fastslog også, at jul og nytår og ikke mindst januar plejer at være de største øko-måneder.

Coop har heller ikke oplevet samme udfordringer med økologisk mælk som Arla.

- Vi har haft vækst i vores mejerikategori i samarbejde med Thise faktisk hele vejen igennem på økologisiden og er rigtigt glade for, at der også er kommet nogle flere andelshavere til Thise.

- Så jeg synes, at der er gode takter, og ja, vi har haft udfordringer med kød, og vi har haft udfordringer med nogle af de produkter, der har været højt prissat.

- Men økologi er meget mere end det, og der, hvor vi også kan se, at vi udvider nu, det er, at der er plads til økologi i flere varianter og kvaliteter og priser inden for samme kategori af varer, hvilket vi kommer til at sætte fokus på i vores Coop-kæde, der kommer til at afløse Kvickly og Superbrugsen i løbet af de kommende to-tre år.

- Så økologi og dansk økologi vil fortsat være på hylderne og forhåbentlig endnu mere, end I møder i dag, sluttede Thomas Roland.

Læs også