Fejlslået satsning: Arla udfaser plantedrikke i supermarkederne

Mejerigiganten Arla har efter skuffende salg af plantebaserede drikke valgt at reducere sin tilstedeværelse med disse produkter i detailhandlen i Danmark og resten af Nordeuropa.

Arla Danmark udfaser nu hovedparten af sine plantebaserede drikkevarer i detailhandlen, efter salget har skuffet.

Det beretter Jyllands-Posten.

- Vi må erkende, at salget ikke har udviklet sig, som vi havde ventet og håbet. I Danmark har både vores salg af plantedrikke og totalmarkedet for plantedrikke været nogenlunde stabilt i 2024. Salget er dermed stadig på et meget lavt niveau, og vi havde ventet betydelig vækst, udtaler Henrik Lilballe Hansen, direktør for Arla Danmark til mediet.

Fra uge 3 2025 vil kun to varianter – en havredrik og en baristavariant – være tilbage på hylderne i de danske supermarkeder.

Arla har lignende planer for sine markeder i Storbritannien, Holland, Sverige og Finland. Fremover vil mejerikoncernen i højere grad fokusere på at sælge plantebaserede drikkevarer til restauranter og hoteller frem for til almindelige forbrugere.

Arlas selskab for plantedrikke, Jörd International, har haft underskud de seneste fire år og i alt tabt over 200 millioner kroner.

Læs også