Efter succesen med R100-dumperen udvider lanceringen af dumperne R60 med 55 tons nyttelast og R70 med 65 tons nyttelast fra Volvo CE kundernes transportmuligheder inden for stenbrud.
Volvo Construction Equipment (Volvo CE) har i år annonceret tilføjelsen af to nye transportmuligheder til kunder inden for eksempelvis stenbrud. Ligesom deres større 95-tons bror, R100, er både R60 med 55-tons nyttelast og R70 med 65-tons nyttelast designet til at hjælpe med at nedbringe de samlede ejeromkostninger samt introducere de nyeste komfort- og sikkerhedsfunktioner.
Lanceringen af disse nye enheder giver kunder i stenbrud og mindre miner større produktionsmuligheder - ikke kun for disse tre stive dumpere, men også for Volvo CE's udvalg af rammestyrede dumpere. (Den stive R60 har den samme nyttelast på 55 tons som virksomhedens rammestyrede dumper A60H).
Valget mellem en »stiv« dumper og en knækstyret dumper i stenbrud og minedrift afhænger af forskellige faktorer, herunder de specifikke behov og forhold i virksomheden.
Mens »stive« dumpere trives på steder med brede, faste og velholdte transportveje, hvor de kan køre hurtigt (op til 61 km/t) over lange afstande, er leddelte dumperes trumfkort på ujævne, smalle, glatte og stejle transportveje, hvor transportcyklussen er kortere.
De nye maskiner fremstilles på Volvo CE's Motherwell-fabrik i Skotland, et sted, der i næsten 75 år har været det globale centrum for udvikling af stive dumpere.
Når det gælder vejgreb, sikrer den høje drivakselmultiplikation maksimal trækkraft, mens den allerede effektive motor med højt drejningsmoment får yderligere hjælp til at reducere brændstofforbruget af det automatiske adaptive gearvalg, der tilbydes af Volvo Dynamic Shift Control.
Motoren har også en valgbar Eco-tilstand, der som standard skifter til det mest effektive gear, mens den automatiske nedlukning af motoren i tomgang reducerer motorsliddet - og begge dele øger brændstofeffektiviteten.