Danmarks to førende kyllingeslagterier oplever stigende efterspørgsel og mangel på kvadratmeter. Landmeco melder sig klar med løsningen.
2024 er ved at gå på hæld, og det har været et år, hvor meldingen på tværs af fjerkræbranchen, fra slagterierne og landmændene, er den samme.
Forbrugernes ønske om at købe kyllingekød har nemlig været stigende i 2024, og den positive udvikling betyder, at der er mangel på kvadratmeter til produktion af de langsomt voksende slagtekyllinger.
Landmeco, der har base i den vestjyske by Ølgod, er Danmarks førende producent af udstyr til fjerkræproduktion, og her oplever Hans Klemmensen, salgsansvarlig for det danske marked, at der er positive vinde samt en stigende interesse for kyllingekødet.
- De meldinger vi får fra landmændene er, at der er så stor efterspørgsel, at der lige nu ikke er kvadratmeter nok at producere på. Det er især de langsomt voksende kyllinger, siger Hans Klemmensen i en pressemeddelelse.
- Vi har et rigtig godt produkt
Han forklarer ligeledes, at det ikke udelukkende er meldinger fra de eksisterende fjerkræproducenter, der er med til at tegne en positiv udvikling.
- Jeg bliver af og til kontaktet af landmænd, der har planer om at lægge om fra griseproduktion, kvægbrug eller planteavl til kyllingeproduktion. Det bekræfter bare min oplevelse i, at flere og flere landmænd tror på, at der er en god fremtid inden for produktion af slagtekyllinger, siger den salgsansvarlige hos Landmeco.
Fart på de kommende år
Meldingen om stigende efterspørgsel gør sig ikke kun gældende hos Hans Klemmensen i Landmeco. Hans kollega Rune Thomsen, der er ansvarlig for internationalt salg i den vestjyske virksomhed, oplever lignende meldinger, når han snakker med landmænd i sit netværk.
- Når vi kigger ind i 2025 og 2026, tyder alt på, at der virkelig bliver fart på, og det gælder både for byggeri af nye stalde og renovering af eksisterende stalde, siger han.
Landmeco udvider samarbejde med Letbek
Fælles for Rune Thomsen og Hans Klemmensen er, at de føler sig sikre på, at Landmeco er klar til at levere og servicere de landmænd, der enten skal udvide, renovere eller lægge om til produktion af slagtekyllinger.
- Landmeco er vokset ud fra Danmark, og selv om blandt andet det amerikanske marked buldrer af sted lige nu, betyder det danske marked meget for os. Vi har de bedste og hurtigste leveringstider, og det gælder også i Danmark, forklarer Rune Thomsen.
Mere end salg af udstyr
Landmeco producerer udstyr til fjerkræindustrien i Danmark samt kunder rundt om i hele verden. Det seneste regnskab viste et overskud i årsresultatet på 20,3 millioner kroner, hvilket er en fremgang fra 13,8 millioner kroner året før.
Hans Klemmensen slår imidlertid fast, at for ham og Landmeco handler det om mere end at sælge fjerkræudstyr.
- Både Rune (Thomsen, red.) og jeg har arbejdet hos landmænd med kyllinger. Den erfaring, vi har opnået, vil vi selvfølgelig stille til rådighed i forhold til landmændene. Sagt på en anden måde er vi klar til at hjælpe den enkelte landmand, og det er lige fra opstart til at levere vores knowhow til at skabe kontakt til de slagterier, der skal aftage kyllingerne, siger han.
Landets største producent af fjerkræudstyr vil fordoble omsætningen
Ungdommen vælger kylling til
Hos en af Danmarks største kyllingeslagterier, Rose Poulty, er meldingen fra direktøren for levende dyr, Brian Lauridsen, at alle prognoser viser, at forbruget af kylling vil stige i både Danmark og Europa de kommende år.
- Vi ser en rigtig god udvikling, når det handler om langsomt voksende kyllinger. Derfor kigger vi også både efter nye producenter og eksisterende producenter, der er interesseret i at udvide. For det er sådan, at skal vi følge forbrugernes stigende krav om kød fra langsomt voksende kyllinger, skal landmanden ganske enkelt have flere kvadratmeter til rådighed, forklarer direktøren.
Brian Lauridsen vurderer ligeledes, at den stigende interesse i at spise kylling ikke er noget, der vil falde foreløbig. Særligt én gruppe vælger kyllingen til oftere og oftere.
- Det vi ser hos Rose Poultry er, at flere og flere unge vælger kylling til. Og det er altså de unge, der i høj grad sætter dagsordenen. Samtidig er det også et faktum, at i forhold til påvirkninger på klimaet og miljøet er kylling bare et af de bedste kødvalg, siger han.
Rose Poultry klar med ny produktsatsning
Øget interesse fra landbruget
Rose Poultry er dog ikke det eneste kyllingeslagteri, der oplever stigende efterspørgsel. Også hos Danpo, der i mere end 50 år har været en førende aktør i dansk kyllingeproduktion og er kendt verden over for høj fokus på dyrevelfærd, kvalitet, bæredygtighed, meget lavt antibiotikaforbrug og meget høj fødevaresikkerhed, som har givet dansk kylling særstatus i EU, opleves en stigende interesse.
- Danpo oplever øget interesse fra landbruget om at skifte over til kyllingeproduktion og er populært sagt på jagt efter flere landmænd og »flere kvadratmeter«. At arbejde med kylling kræver markant mindre personale for at passe dem godt. Danpo står klar med tilskud til nybyg og/eller ombygning, og hvis man har lyst til at arbejde med kyllinger, er der masser af rådgivning, oplæring og støtte at få som ny producent hos Danpo, forklarer Tommy Dideriksen, chef for Danpos levende dyr.
Danpo har et moderne kyllingeslagteri og Danmarks største forædlingsfabrik. Virksomheden leverer dansk kylling som ferske, frosne og forældede produkter til blandt andet retail, foodservice og industri både nationalt og globalt.
Kyllingeproducenter måler klimaaftryk med nyt værktøj