På DLG’s indleveringssted i Ringsted kan medarbejderne finde på at komme ud med en kop kaffe, når traktorerne holder i kø til vejerboden. Og udfordringer - dem løser man i fællesskab. Her er indstillingen nemlig, at kunderne skal køre ud fra matriklen med den bedst mulige oplevelse.
- Landmanden er en del af os. De ejer jo DLG, og det er deres årsindtægt, der kommer ind nu. Derfor skal de have en god oplevelse. Vi skal have tingene til at rulle, så de sikkert og effektivt kan indlevere udbytterne, siger 45-årige Lisbet Mathiesen, butikschef i Land & Fritid i Ringsted og Tølløse.
Solen skinner fra en skyfri himmel, da vi møder hende og et par af kollegerne på DLG’s lokation i Ringsted. Her fyldes metalsiloerne stille og roligt med forskellige afgrøder fra årets høst, og store bunker af hvede, byg og raps ligger placeret forskellige steder på pladsen.
Selvom Lisbet Mathiesen egentlig er ansat i Land & Fritid, kan hun ikke lade være med at være »lidt over det hele og hjælpe til« ved for eksempel at tage en kornprøve eller ringe efter hjælp, hvis det brænder på. For hende - og for kollegerne i de to teams i Ringsted og Tølløse, som hun står i spidsen for – er der i øjeblikket én ting, der er vigtigere end alt andet:
- Vi har ét fælles mål: At hjælpes ad med at få høsten godt i hus. Og så kan det godt være, vi er delt op i DLG og Land & Fritid - men her på matriklen er vi ét team, fortæller Lisbet Mathiesen.
Tiden er vigtig
Lisbets glæde ved »årets højtid« og forståelsen for, at det skal gå hurtigt, når afgrøderne skal indleveres, stammer ifølge hende selv fra opvæksten på landet. Her havde forældrene en gård ved Slagelse med 90 malkekvæg og omkring 30 hektar jord.
- Jeg er fra landet, så jeg ved, hvor vigtigt det er, at afgrøderne kommer rigtigt ind. Derfor betyder det alverden, at landmændene kører herfra med et smil på læben og føler, de har fået en god behandling, lyder det fra Lisbet Mathiesen, som til december har været ansat i Land & Fritid i 19 år, hvoraf de otte har været som butikschef.
- Vi står med penge mellem hænderne, når vi håndterer landmandens korn
Udover Lisbet Mathiesen bliver landmændene mødt af en række andre erfarne medarbejdere på lokationen i Ringsted. Butiksmedarbejder Line Lehnshøj, som har været ansat i fem år, og driftsmedarbejder Erik Møller Jensen, der har været ansat i 21 år, udgør sammen med Lisbet Mathiesen en fast høsttrio og har gjort det gennem mange år. Herudover er der ansat to høstmedhjælpere.
- Det er en holdindsats at få det til at fungere i høsten. Jeg ville ikke kunne gøre det samme uden Line, Erik og vores høstmedhjælpere, siger Lisbet Mathiesen.
Da vægten gik i stykker
Da vi går en tur ud i vejerboden, kører en grøn Fendt med en rød kornvogn på brovægten. Straks går høstmedhjælper Julie Stærkær på 23 år i gang med at tage en kornprøve, imens landmanden hopper ud af traktoren og kommer ind i vejerboden.
Imens forklarer Lisbet Mathiesen:
- Her tager vi prøver af kornet og vejer landmændene ind. Bagefter kører de ned, hvor de skal læsse af. Ham her har nok hvede på, så han skal læsse af helt nede bagerst. Så fortæller Julie ham, at han skal køre derned og tippe af. Når han er færdig, kommer han tilbage og kører på vægten igen.
Når der høstes for fuld kraft på Bornholm, skal kornindtagningen også bare fungere
Efter få minutter har landmanden læsset af og er kørt tilbage på vægten med sin traktor og kornvogn. En proces, der normalt plejer at gå hurtigt og ubesværet – på nær en enkel episode, husker Lisbet Mathiesen:
- Forrige år gik vores vægt i stykker under høsten.
Efter nogle opkald til forskellige personer i sit netværk fik hun arrangeret, at landmændene og chaufførerne kunne blive vejet ind hos halmvarmeværket, som ligger cirka 200 meter længere nede ad vejen.
- Jeg kan trække i nogle tråde, fordi jeg har været her så mange år. Så jeg ringede til halmvarmeværket, som sagde ja til, at vi måtte låne deres vægt. Det betød, at vi kunne veje kunderne ind ovre hos dem, og bagefter kunne de komme herover og få taget prøver og læsse af. Efterfølgende kunne de køre tilbage og blive vejet ud.
Den gode relation er afgørende
En god kemi med landmændene og chaufførerne, som kommer på pladsen, er ifølge Lisbet Mathiesen og hendes team altafgørende. På den måde går situationer som den med vægten, kø til vejerboden, dårligt vejr med mere nemmere.
For at skabe den bedst mulige stemning kan teamet på lokationen i Ringsted også finde på at komme ud med en kop kaffe og måske lidt mundgodt, hvis køen er ekstra lang, til de landmænd, der venter i traktoren.
En snak om løst og fast bliver der også tid til ind imellem:
- Hvis landmændene synes, det er noget øv, fordi mejetærskeren for eksempel er gået i stykker, eller det regner og er vådt, så får vi en snak om det. Og så ender det som regel med, at de kører herfra i godt humør.