Den danske enzymgigant Novozymes har vækstet med seks procent i sit samlet salg for året. Salget inden for landbrug og ernæring holder niveauet.
Danske Novozymes, der leverer enzymer til industrien, kan præsentere en samlet vækst i seneste årsregnskab. I løbet af 2021 haft en salgsvækst på seks procent – og en salgsvækst på syv procent alene i fjerde kvartal. Noget, som ledelsen betegner som »meget tilfredsstillende«.
- Vi leverer yderst tilfredsstillende resultater for 2021, og jeg er stolt over at kunne sige, at vi forventer en fortsat solid performance i 2022. Novozymes er bygget til vækst, og vi har et stærkt fundament til at accelerere vores fremtidige præstation. Dette muliggøres af vores Zymers, styrken af vores innovationsmuskel og stærke produktionsevner, siger Ester Baiget, adm. direktør hos Novozymes i en pressemeddelelse, og fortsætter:
- Vi fokuserer på at drive vores strategi »Unlocking Growth – Powered by Biotech« fremad, mens vi eksekverer og leverer vores kortsigtede mål. Sammenfattende ser vi en stigende efterspørgsel efter vores bæredygtige biologiske løsninger, og vi er klar til levere.
Salgsvæksten er primært blevet fundet inden for området Fødevarer, Drikkevarer og Menneskers sundhed, som er vækstet 14 procent. Herefter kommer Korn- og teknologiskforarbejdning, der har haft en vækst på 13 procent.
Novozymes opjusterer forventninger til året efter stærkt tredje kvartal
Ligeledes er Bioenergi vækstet med 13 procent, mens området Landbrug, Dyresundhed og Ernæring holder niveauet fra 2020. Nulvæksten er på linje med virksomhedens forventninger, skriver Novozymes i pressemeddelelsen. Området inden for Husholdningspleje kan præsentere et minus på salgsvæksten på -1 procent.
Enzymgiganten har lanceret 14 produkter i 2021, hvoraf seks af dem blev lanceret alene i fjerde kvartal. Novozymes købte Synergia i december 2021, hvilket er det tredje opkøb i løbet af de sidste 18 måneder inden for dét område.
Virksomheden har også indgået flere strategiske partnerskaber i løbet af 2021. Blandt andet samarbejder man nu med en kernekunde omkring plantebaserede produkter. Man samarbejder med Saipem for at muliggøre en renere og smartere kulstofopsamling. Og man har indgået et samarbejde med FMC om at udvikle biologiske løsninger til bekæmpelse af svampe- og insektangreb i landbruget.
Forventer vækst igen i 2022
Novozymes definerede i 2019 sine ikke-finansielle mål, der blandt andet har fokus på bæredygtighed, for perioden 2019-2022. Virksomheden skriver, at man på trods af fortsatte udfordringer som følge af coronapandemien har gjort flere fremskridt i 2021 og holdt kursen for at opfylde alle undtaget ét af sine 2022-mål.
- Vi investerer og positionerer os for at frigøre det sande bæredygtige, langsigtede vækstpotentiale. Vi har et nyt sæt langsigtede forpligtelser over for en sund planet, og de omfatter klare bestræbelser på at hjælpe med at accelerere hen imod et klimaneutralt samfund, transformere fødevaresystemer og muliggøre sundere liv. Vores foreløbige resultater viser indtil videre tydeligt, at vi er på vej i den rigtige retning, og jeg er meget tilfreds med, at vi er på rette spor med vores ambitiøse ikke-finansielle mål for 2022, siger Esther Baiget.
Novozymes skriver, at man i 2022 vil fortsætte med at arbejde hen imod sine langsigtede forpligtelser ved at investere i udviklingen af løsninger, der bidrager til en sund plan samt fremmer en inkluderende og mangfoldig arbejdsplads.
Fordelt på geografi var de organiske vækstrater på to procent i Europa, Mellemøsten og Afrika, tre procent i Nordamerika, 10 procent i Asien og Stillehavsområdet og 31 procent i Latinamerika. Salget på »emerging markets« voksede 18 procent organisk. Den stærke præstation på emerging markets var bredt funderet med alle forretningsområder, der voksede med, eller tæt på tocifrede vækstrater
Novozymes forventer at se en organisk salgsvækst på tre-syv procent i 2022. En forudsigelse, der afspejler usikkerhed relateret til pandemisituationen og volatile markedsforhold. Salgsvæksten i danske kroner forventes at være omkring procent procentpoint højere end forventningerne til den organiske salgsvækst på tre-syv procent.
Året forventes at få en god start. EBIT-margin forventes at blive 25-26 procent, inklusive reinvesteringer i forretningen og på trods af en påvirkning fra væsentligt højere inputomkostninger.